• Foto: Ali Alsamad

  • Foto: Ali Alsamad

  • Foto: Ali Alsamad

Visuell kunst
4. – 7. trinn

Tilbake til røttene -Et keramikkverksted for barn og unge
Valgfri produksjon - Et fire dagers Keramikkverksted på skolen. NB! Verkstedet utføres med gruppe på 30 elever, men har to gjennomføringer per dag. Klassene avtaler tidspunkt direkte med utøver.

  • Hvor
    På skolen
  • Hvor mange

    Maks. 60 elever

  • Hvor lenge

    1 t 30 min - 1 t 30 min - 1 t 30 min - 1 t 30 min
    Opprigg: 15 min
    Nedrigg: 5 min

  • Annen informasjon

    NB: Prosjektet passer for alle skoler, selv om det er ikke keramikkovn på skolen.

    Da benytter Wisam egen keramikkovn på verkstedet sitt.

Elevene får fysisk erfare kunnskap med leire, som er ett av verdens eldste materialer.

Prosjektet formidler skaperglede til elevene via samtidskunst, samt vekke bevissthet på glemte ressurser og gammel kultur. Elevene skal lage et stort veggarbeid, et felles prosjekt som blir laget av alle elever i en klasse. Hver elev skal lage en geometrisk form av leire som har størrelse på ca. 20x20x2.5 cm, med motiver inspirert av tegninger av helleristninger og nordlysets farger. På slutten av prosjektet skal elevenes kunstverk samles til et veggarbeidet i en form bestemt av klassen. Veggarbeidet kan henges på skolen, og monteres av Wisam og assistentene hans. Prosjektet er en pedagogisk metode der ungdom kan uttrykke sine følelser og bevegelser gjennom leire.

Å jobbe med leire innebærer:

  • Å kjenne på leire
  • Å forme en form
  • Vente i noen dager til formen tørker (vi bruker en spesiell leire som tørker seg fort)
  • Første brenning
  • Bruk av glasur
  • Andre brenning
  • Produktet er ferdig og klar til montering

To klasser per dag fra samme skole deltar på et fire dagers verksted med en varighet på 1, 5 time per dag.


Om kunstneren

Wisam Alsamad er keramikk-kunstner opprinnelig fra Irak. Han har vært med på prosjektet «Firing Up» gjennom Norske Kunsthåndverkere, der målet var å vekke interesse for keramikk hos barn og unge i skolen. De re-starte skolenes keramikkovner ved hjelp av profesjonelle keramikere på Spydeberg skole og Sandbakken barne- og ungdomsskole. Han har vært keramikklærer for barn og unge i flere asylmottak, samt i Bagdad. Han har hatt en rekke utstillinger i inn og utland og ledet keramikk-workshop blant annet i Roma, Geneva og Dublin.

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet