• Foto: Anne Marte Før

  • Foto: Anne Marte Før

  • Foto: Anne Marte Før

  • Foto: Anne Marte Før

  • Foto: Anne Marte Før

  • Foto: Anne Marte Før

Kulturarv
1. – 4. trinn

Musikkmysterier
Valgfri produksjon - Omvisning og verksted på Popsenteret

  • Hvor
    Popsenteret
  • Hvor mange

    Maks. 30 elever

  • Hvor lenge

    2 t
    Opprigg: 0 min
    Nedrigg: 0 min

  • Annen informasjon

Kan gitarlyder bli til måkeskrik? Kan man spille på et instrument uten å være nær det? Kan barnestemmen bli mannsstemme? Elevene er musikkdetektiver og jakter på svaret på hvordan magiske bokser virker og spennende lyder blir til.

På Popsenteret er det mange gåter å finne svar på og mye spennende å utforske for nysgjerrige musikkdetektiver. Jakten begynner langt tilbake i tid, fra selvspillende pianoer på begynnelsen av 1900-tallet, via oppfinnelsen av «Frying Pan»-elgitarer, synthesizere og trommemaskiner, til dagens digitale muligheter for å sample og manipulere lyder. Elevene får høre historier om pionerer og oppfinnere, og akustiske instrumenter med røtter langt tilbake i tid skal også utforskes.

I Popsenterets «gjør det sjæl»-avdeling får elevene eksperimentere med klanger på elgitar, keyboard, trommesett og bassgitar og, i studioene, synge inn en sang med forvrengt stemme. Omvisningen avsluttes med en lyttelek der elevene skal kjenne igjen instrumentene de har blitt presentert for under besøket på Popsenteret.


Medvirkende

Popsenteret på Grünerløkka er et museum for norsk populærmusikk. Utstillingen viser hvordan populærmusikken har utviklet seg fra de første plateinnspillingene i 1904 og frem til i dag. Museet rommer interaktive installasjoner, instrumentstasjoner og studioer.

Popsenterets formidlere har lang erfaring med omvisninger og workshops for barn og unge, og har utviklet metoder som engasjerer og motiverer. Formidlingsteamet består av musikere og sangere, musikkpedagoger og musikkvitere.


Hjemmeside

www.popsenteret.no

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Musikk, samfunnsfag, norsk