• Foto: Ana Rita Ferreira

  • Foto: Ana Rita Ferreira

  • Foto: Ana Rita Ferreira

Kulturarv
9. – Vg3. trinn

Min historie – personlige fortellinger fra og om 22. juli
Valgfri produksjon - omvisning, oppgaver og møte med vitner

  • Hvor
    22. juli-senteret
  • Hvor mange

    Maks. 35 elever

  • Hvor lenge

    3 t
    Opprigg: 0 min
    Nedrigg: 0 min

  • Annen informasjon

    Obs – ny adresse skoleåret 2019-2020, Teatergata 10

Hvordan så det ut ved Høyblokka da bomben gikk av i regjeringskvartalet? Hvilke minner sitter ungdommene fra Utøya igjen med fra angrepet på AUFs sommerleir? Hva mener de som opplevde terroren vi må snakke om når vi snakker om 22. juli – og hva kan vi lære av det som skjedde?

I Min historie – personlige fortellinger fra og om 22. juli møter elever 22. juli-historien gjennom ulike kilder, og de får lytte til, og komme i dialog med mennesker som opplevde 22. juli på nært hold.

Vitnesamtalene settes inn i en større sammenheng, som sentrale brikker i forståelsen av 22. juli, om årsaker og konsekvenser for enkeltmennesker og samfunn. Gjennom arbeid med kilder, gis elevene muligheten til selv å diskutere historiegjøringen vi er inne i.

Ved å lytte til historier og komme i dialog med vitnene, inviteres elever med etter hvert svake eller ingen egne minner fra 22. juli 2011 inn i den offentlige samtalen om en historisk hendelse som preger deres samtid. De personlige historiene er inngangsporter til diskusjon, refleksjon og spørsmål knyttet til alt fra radikalisering, politisk engasjement, demokrati og sikkerhet, til mental helse og historiebruk.


Medvirkende

Maja Gudim Burheim – vitnekoordinator. Journalist og historiker med tverrfaglig utdannelse fra internasjonale studier og Peace and conflict studies. Hovedansvaret for et prosjektet tilknyttet vitneberetninger og personlige fortellinger fra og om 22. juli, som bl.a. har resultert i undervisningsopplegget «Min historie».

Christina Marwold – formidler.
 Mastergrad i museologi og en bachelorgrad i idéhistorie og kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Masteroppgaven omhandlet formidling til barneskoleelever i museums- og kultursektoren i Oslo.

Stine Furan – formidler. Historiker og lærer. Jobbet i både ungdomsskolen og videregående der hun har undervist blant annet samfunnsfag, historie og psykologi.

Ana Rita Ferreira – formidler. Mastergrad i kuratorpraksis og en doktorgrad i filosofi fra Universidade de Lisboa. Undervisningserfaring fra ungdomsskole, videregående skole og universitet.

Anne Talsnes – formidlingsansvarlig. Mastergrad i Moderne kultur og kulturformidling og en bachelorgrad i religionsvitenskap fra Københavns universitet.

Produsent – 22. juli-senteret


Før og etter

Min historie – Lærerskriv

Nettside 22. juli-senteret

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Samfunnsfag, norsk, KRLE, demokrati og medborgerskap