• Foto: Ole Johan Ramfjord

  • Foto: Ole Johan Ramfjord

  • Foto: Ole Johan Ramfjord

Visuell kunst
5. – 7. trinn

Maskeverksted
Valgfri produksjon - Todagers verksted: lag teatermaske og bli med på teaterlek

  • Hvor
    På skolen
  • Hvor mange

    Maks. 30 elever

  • Hvor lenge

    5 t 30 min - 5 t 30 min
    Opprigg: 1 t
    Nedrigg: 1 t

  • Annen informasjon

    Verkstedet varer 2 dager med 5 t og 30 min per dag.

Velkommen til maskeverksted! Her får elevene lære å lage sin helt egen teatermaske og de får prøve seg på masketeater i praksis. Dette er en kreativ og leken inngang til det å skulle presentere noe foran et publikum.

Masketeater er en teaterform som byr på stort spill, fargerike karakterer og mye humor. Verkstedet strekker seg over to skoledager hvor elevene får lage sin egen teatermaske og de får skape karakterer og korte scener med masker.

Dag 1 og halve dag 2 går med til å lage maskene. Her hjelper vi elevene gjennom en prosess med leire, papp, lim og maling, som ender med en fiks ferdig teatermaske som de kan få med seg hjem. Den siste delen av dag 2 består av teaterlek, fysisk karakterutvikling og utarbeiding av korte scener med maskekarakterer som vi utvikler sammen med barna. Vi avslutter verkstedet med at elevene presenterer scenene de har laget for hverandre.

Gjennom dette verkstedet ønsker vi å utfordre elevene til å tenke kreativt når det kommer til utformingen av maskene og til å samarbeide om å lage scener i grupper. Målet med dette verkstedet er at elevene skal få lage sin helt egen teatermaske og få en positiv opplevelse av det å fremføre noe foran et publikum. Velkommen!


Rom

Dag 1: vi trenger ett klasserom (ca. 40 kvm) med minst en vask, med en pult per elev frem til siste time. Den siste timen har vi behov for to rom dersom det er mulig.

Dag 2: Vi trenger ett klasserom med minst en vask, med en pult per elev fram til lunsj. Etter lunsj trenger vi to rom.

Det trengs et annet rom hvor elevene kan spise lunsj begge dagene.


Forberedelser

  • Plassere pultene i en hestesko på forhånd.
  • Vi trenger en tørrmopp.
  • Vi trenger 20 sakser dersom det er 30 elever.
  • På dag 2 skal vi dele opp klassen i grupper på 5. Det er ønskelig at læreren på forhånd kan lage disse gruppene.

Medvirkende

Jon Vegard Hovdal og Henriette Grøtting Kihle.

De er begge utdannet fra Skuespillerutdanningen ved Nord Univeristet (tidligere HiNT). Her har de jobbet med mange former for masketeater; larvemasker, ekspressive masker, halvmasker og comedia dell árte-masker. Og de har lært hvordan å utvikle en maskekarakter med både stemme og kropp. De har også fått grundig kursing i hvordan man lager gode teatermasker av duoen Thomas O Ŕ yan og Loreto Vilches Saavedra som jobber profesjonelt med å lage teatermasker i Chile. Jon Vegard og Henriette jobber nå som utøvende skuespillere i både egenproduserte produksjoner og ved institusjonsteatre.

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Norsk, kunst og håndverk, drama, kreativitet, læringsmiljø, samarbeid