• Foto Are Lothe Kolbeinsen

  • Foto Are Lothe Kolbeinsen

  • Foto Are Lothe Kolbeinsen

  • Foto Chris Erlbeck

Musikk
5. – 7. trinn

Lydrommet
Fast produksjon - skolekonsert

  • Hvor
    På skolen
  • Hvor mange

    Maks. 160 elever

  • Hvor lenge

    40 min
    Opprigg: 1 t 15 min
    Nedrigg: 45 min

  • Annen informasjon

    Rommet må blendes. Vi har med blendeplast om lokalet ikke er blendet, men trenger i så fall låne en stige. Vi spiller midt på gulvet med elevene rundt oss. Ingen stoler eller matter, vi plasserer elevene.

  • Kontakt utøver

    Stian Omenås
    stianomenaas@hotmail.com
    Tlf 951 54 603

Elevene møter et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Utøverne ønsker å skape noe nytt og unikt på hver skole hvor de transformerer det kjente rommet til noe helt annet. Elevene blir med på en konsert hvor lys og musikk påvirkes av deres tilstedeværelse i rommet, noe som åpner sansene og gjør dem mottakelig for musikken som omgir dem

At borna kunne få eit inntrykk av at det overnaturlige eller det draumeaktige var reelt var ikkje vanskeleg å forstå. Den totale opplevinga av førestillinga var som ein introduksjon til eit surrealistisk rom styrt av musikarane. Mørket skapa ei kjensle av eit uendeleg rom, der dei uføreseielege lyselementa som dukka opp i samspel med musikken skapte eit sterkt inntrykk av at kva som helst kunne skje. Periskop 2017

Gjennom bruk av klanglandskaper og visuelle lysformer skapes et magisk univers som viser hvordan lys påvirker det vi hører og hvordan det vi hører påvirker det vi ser. Hvordan kan musikk og lys snakke sammen og hvordan kan lyset påvirke musikkens utvikling og omvendt? Når blir lyd musikk? Utøverne er opptatt av å tøye grensene for hva som oppleves som musikk og leter stadig etter nye og spennende muligheter i instrumentene sine og spiller gjerne på dem på uvanlig vis. Tre musikere og én lyskunstner lager en unik lyskonsert på hver skole. Hva kommer til å skje på deres skole?


Om Utøverne

Evelina Dembacke- lys
Stian Omenås – trompet, perkusjon
Are Lothe Kolbeinsen – gitar
Ulrik Ibsen Thorsrud – perkusjon, sag

Are Lothe Kolbeinsen (gitar): Musiker/gitarist/komponist/ pedagog med hovedarbeidsområde improvisasjonsmusikk. Utdannelse ved jazzlinjen Musikkonservatoriet i Trondheim, NTNU og komposisjon/arrangering ved samme sted. Bosatt i Oslo siden 2003. Turnert i 20 land og har gjort 8 produksjoner for Dks/Rikskonsertene. Underviser ved NMH 2012-2018.

Stian Omenås (trompet, perkusjon): Utdannet i Jazz og komposisjon ved NTNU i Trondheim, 2000-2005. Direksjon ved NMH, 2005-06. Jobber i dag som aktiv jazz- og improvisasjonsmusiker, komponist og dirigent med base i Moss og Oslo. Flere bestillingsverk og turnéer i Europa, Asia, Amerika og Afrika. Vært med på flere produksjoner for Dks og Rikskonsertene.

Ulrik Ibsen Thorsrud (musiker): Trommeslager/perkusjonist med bachelor- og mastergrad i musikk fra Leeds College of Music (1998-2003) i England. Han har siden høsten 2003 bodd i Oslo hvor han jobber som frilansmusiker og – komponist. Turnert ekstensivt i flere land og har også en rekke skolekonsertprosjekter: ”Lyden av Munch” produsert av Rikskonsertene, ”Lydrommet” produsert av DKS Akershus og ”Sam(p)ling” produsert av Turnéorganisasjonen for Hedmark.

Evelina Dembacke (lysdesignar): er fra Jönköping, Sverige og har vært bosatt i Oslo siden 2006. Dembacke jobber som lysdesigner i samarbeid med kunstnere innen musikk, dans og teater. I tillegg lager Dembacke sine egne prosjekter i form av belysningsinstallasjon, dekorasjon og foto. Hun fikk trening i lys og fotografi på Ljushögskolan i Jönköping, Karlstad Universitet og Akademi Valand i Göteborg. I hennes arbeid skaper Dembacke rom som er assosiative, taktile og abstrakte. Hun trekker på flere teknikker og påvirkninger for å skape et tydelig personlig uttrykk som utfordrer konvensjoner og oppfordrer til refleksjon rundt lysets betydning

Produsent
Øystein Hvamen Rasmussen/Einar Thorbjørnsen
I samarbeid med Parallax og Elisabeth Nilsson

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Musikk, kunst og håndverk