Visuell kunst
5. – 7. trinn

Kunsten å utforske en annen virkelighet
Valgfri produksjon - kunstverksted

  • Hvor
    På skolen
  • Hvor mange

    Maks. 30 elever

  • Hvor lenge

    1 t 45 min
    Opprigg: 30 min
    Nedrigg: 10 min

  • Annen informasjon

    Skolen må stille med

    • 3-4 strømuttak
    • Projektor og lerret eller smartboard. (Utøveren har med egen datamaskin)
    • Sakser til elevene
    • Gardintrapp om tilgjengelig
    • Minnepinne eller PC. Resultatet av verkstedet er en dokumentering med foto, som kan bli overført direkte dersom lærer har dette tilgjengelig. Hvis ikke kan det bli ettersendt på e-post.
    • Elevene og lærer oppfordres til å ha på hvite klær (som vil lyse i mørket).
  • Kontakt utøver

    Kristine Dragland
    kdragland@hotmail.com
    Tlf 48005738

Gjennom et dialogbasert foredrag ser vi på samtidskunstnere som lager kunstverk med fokus på sanselig opplevelser. Sammen med elevene vil vi undersøke hvilke materialer de bruker, hvordan de forholder seg til rommet de stiller ut i, og til hvordan de selv eller publikum er deltakere i kunstverket.  Etterpå vil elevene sammen skape et kunstverk i klasserommet som de selv blir en del av.

Elevene bli introdusert til samtidskunstneres bruk av rom, installasjon, performance og publikums deltakelse. Det vises eksempler på verker av bl.a. Katharina Grosse, Pipilotti Rist og Yayoi Kusama.

Under verkstedet vil elevene uttrykke det de har sett og reflektert over i møtet med samtidskunsten. Verkstedet vil forhåpentligvis bidra til en økt forståelse for den utforskende delen av et kunstnerskap ved at elevene selv prøver ut i klasserommet. Utprøvingene inneholder en kartlegging av rommet med el-ledninger (lysende, fargerik, tøyelig, batteridrevet ledning), en felles tegning som er 10 meter lang, samt at de skal dekke hverandre med selvlysende materialer. Dette vil til slutt bli satt sammen til et eget verk som dokumenteres med foto. Når lyset i taket blir slått av, vil spesiallys bringe elevenes totale kunstverk i klasserommet frem. Nå blir elevene performancekunstnere som bestemmer hvor de vil plassere seg i rommet og hva de sammen kan gjøre foran kameraet. Etterpå ser vi på fotografiene sammen og oppsummerer.


Om utøver

Kristine Dragland er utdannet billedkunstner med MA Kunstakademiet i Oslo, BA fra Queensland College of Art, Australia. Gjennomgående i Draglands kunst er en materialkombinasjon hvor skulptur, video, maleri og lyd er intimt linket opp med hverandre. Kristine har tidligere gjennomført egenutviklet DKS-produksjon i Finnmark, og har også gjennomført og utviklet DKS-verksteder ved Astrup Fearnley Museet over flere år.

Anne-Liis Kogan har sin utdannelse fra Kunstakademiet i Bergen og Konstfack i Stockholm. Hun har arbeidet på Astrup Fearnley Museet med barnekunstklubben Rasmus, familieverksted og har utviklet og gjennomført verkstedsaktiviteten til flere DKS-produksjoner. Hun har også utviklet sitt eget DKS-opplegg for skolene i Asker. Kogan har lang erfaring med å arbeide med ungdom i langvarige sosiale kunstprosjekter, hvor relasjonell estetikk, video, performance, lyd, møter med andre grupper og samarbeid er sentrale komponenter.


Før og etter 

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Kunst & håndverk, samfunnsfag, teknologi, visuell kommunikasjon