• Foto: Ahmed Umar

  • Foto: Ahmed Umar

  • Foto: Ahmed Umar

Visuell kunst
8. – Vg3. trinn

If you no longer have a family, make your own with clay
Valgfri produksjon - Performance og leireverksted. NB! Meld på 2 klasser per dag, en klasse kl. 10.00 og en klasse kl. 12.30

En deltakende forestilling inspirert av det sudanesiske lokale ordtaket; «Hvis du ikke lenger har familie / venn, lag din egen med leire». Ordtaket brukes tradisjonelt til å trøste mennesker i tilfelle å miste kontakt med et familiemedlem eller en venn på grunn av konflikter i meninger eller leveveier, for eksempel. Det kan forenkles til: en leirklump er bedre enn en person i kjøtt og blod som sårer deg. Studentene blir invitert til å skildre følelsene sine gjennom leire i en sakral atmosfære.

Jeg opprettet denne forestillingen i kjølvannet av å miste kontakten med noen av familiemedlemmene og vennene mine på grunn av at publikum var kunngjort om seksualiteten min, i 2013. Homoseksualitet er forbudt i Sudan. Homofile blir straffet med utstengelse, vold og død, ifølge loven. Jeg tellet alle som boikottet eller mobbet meg for min seksualitet gjennom hele mitt liv, så vel som etter at jeg kom ut, og gjorde dem alle i leire! I en noe sakral setting skapte jeg rundt 223 figurer av følelsene mine overfor disse menneskene. Jeg inviterte også publikum til å forme sine følelser som de ønsker med leire.

Deltakerne vil ha et rom for å jobbe med sine indre følelser med taktilitet og til og med å spille. Jeg tilbyr et rom som er stille, mørkt og kun opplyst med te-lys. Jeg sitter i midten og deltakerne sitter rundt i rommet og vi fyller sammen installasjonen med figurene vi lager. Studentene blir invitert til å skape sine følelser for folk de elsker, eller folk de ikke nødvendigvis elsker, og deretter lage en stor installasjon sammen.

Jeg delte forestillingen med tiende, syvende / åttende og seks klassinger under mitt opphold i Ørland, en del av Hannah Ryggen Trienale 2018. Min erfaring der var veldig inspirerende og berikende selv på et personlig nivå. Barn elsker å leke med leire, og mye av det de tenker på kan komme ut via hendene.

The setting with school students is as such:
A pre-presentation of a maximum of 30 minutes where I present what I do as an artist and why I am making this performance and how they can take part and imply it in their own stories.
The PowerPoint presentation takes place in a different room and then the students follow me to the performance room, five minutes later so I can install myself in the middle. The students then come and sit wherever they please around the tea lights.
We perform together for about 45 minutes. Or in some cases, until the participants leave. The students can take some clay home if they wish.

I shared this performance with age span between first grad five years old kids to adults. The pre-performance presentation differs with each age group. With small kids, I focus on the quality of play and depicting thoughts in clay. With 5th grad and up I focused on bullying, identity, acceptance and sexuality and how we can cope with it and find a tactile healing in clay.
I believe that young students in Norway must be exposed to stories and experiences that are out of their local social frames. Integrating relatability at a young age is a tool for a healthy social structure in the future.

Part of my agenda behind this performance is increasing the sense of handling clay and its ability to carry thoughts and messages, as well as the ease and endless possibilities to fail and correct in it. Stimulating playfulness and the feeling of control of own thoughts when words fall short. Another open/hidden agenda is that I am working on recruiting future ceramists.


Krav til rommene

Rom for presentasjon og rom for performance må være separate. Lyset i rommet må kunne dimmes helt, og gjennomføringen krever leire og telys på gulv.


Utøver

Ahmed Umar

Ahmedumar.com

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet