• Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Elisabeth Jakobsen

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

  • Foto: Kristiansen Vision

Scenekunst
Vg1. – Vg3. trinn

Bare en våt munn
Valgfri produksjon - Teaterforestilling

  • Hvor
    Black Box Teater
  • Hvor mange

    Maks. 180 elever

  • Hvor lenge

    1 t 15 min
    Opprigg: 3 t
    Nedrigg: 1 t 30 min

  • Annen informasjon

Bare en våt munn er en dokumentarisk teaterforestilling der Lindeberg/Nilsen undersøker den vestlige kulturens ideer om kvinnelighet. Materialet er et tjuetalls rå og ærlige dybdeintervjuer med kvinner i ulike aldre og bakgrunner. Forestillingen rammes inn av selvbiografiske tekster, kjønnssymbolikk og populærkulturelle klisjeer.

«Dersom kvinner har mislyktes i å skape ‘allmenngyldig’ kunst fordi vi er fanget i det personlige, hvorfor ikke da gjøre det ‘personlige’ allmenngyldig og gjøre det til gjenstand for vår kunst?» Chris Kraus

Med utgangspunkt i et tjuetalls rå og ærlige dybdeintervjuer med kvinner i ulike aldre og med ulike bakgrunner, har Bare en våt munn blitt til. Dette er en dokumentarisk teaterforestilling der scenekunstduoen Lindeberg/Nilsen undersøker den vestlige kulturens ideer om kvinnelighet og kvinnelig identitet. De spør hva som finnes bak vår egen iscenesettelse av oss selv. Hva ligger i historiene vi aldri forteller? Historiene om seksualitet, kropp, skam og maktspill. Forestillingen rammes inn av selvbiografiske tekster, kjønnssymbolikk og populærkulturelle klisjeer.

«Dette var sykt sterkt. Er det sant at det er ekte intervjuer?» Vgs-elev

Forestillingen går rett inn i en debatt og undersøkelse av blant annet kvinnelig seksualitet, der kropp og seksualitet har blitt et forhandlingskort som brukes for å få handlingsrom.

I forestillingen trer publikum inn i et «kvinnelighet» univers der klisjeene er tatt ut i det ekstreme. De to skuespillerne iscenesetter seg selv som gudinner – sterke, seksuelt frigjorte, behagfulle, omsorgsfulle og morderlige. Hva kreves og hva slags makt og privilegier får vi gjennom å gå i møte med den heteronormative vestlige kulturens kvinneideal?

70 % av tekstmaterialet i denne forestillingen er direkte hentet fra intervjuer.

«I vår kvasifrigjorte tid er dette arbeidet, i mine øyne, et kunstnerisk svar på en kollektiv og individuell situasjon som roper etter denne typen åpne, ujålete måter å behandle denne knudrete, tabubelagte tematikken på.» Chris Erichsen, Scenekunst.no

«Forestillingen er søt, rar, fin og ikke minst modig. Med humor og varme er dette rett og slett umulig å ikke bli sjarmert av. Bare en våt munn er et svært vellykket sceneshow. For ordens skyld: Mannen ved siden av meg anbefaler også dette på det varmeste.» Under Dusken

Medvirkende

Manus og medvirkende på scenen: Madeleine B. Nilsen, Katja Brita Lindeberg
Kostymer og scenografi: Sylvia Denais
Komponist: Martin Mulholland
Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen
Dramaturg/Teaterhuset Avant Garden: Guro Hustad Stugu
Markedsføring: Kristin Nordsæther
Bidragsytere – workshopsholdere: Saila Hyttinen (tekstarbeid) og Ossi Niskala (arbeid med koreografi)
Co-produsent: Lokstallen og Teaterhuset Avant Garden
Støttet av: Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fritt ord, Trøndelag fylke, Trondheim kommune, Spenn.no, Fond for frilansere, Dramatikkens hus og Dansit

Om kunstnerne

Katja Brita Lindeberg er kunstnerisk leder for Katja Brita Lindeberg Produksjoner. Hun jobber både som manusforfatter, regissør og skuespiller. Hun studerte hos den kanadiske klovnepedagogen Sue Morrison før hun tok sin mastergrad i fysisk komedie ved Stockholm Dramatiska högskola i 2011. Under studiene var hennes hovedprosjekt å se på teaterklovnen i et kjønnsperspektiv.

Lindeberg har et lekent scenespråk i skjæringspunktet mellom alvor og humor, der hun tar i bruk klisjeer og stereotypier, men gir de nye kontekster. Forestillingene hennes er ofte svært interaktive, med et direkte samspillet mellom publikum og skuespiller på scenen. De siste årene har Lindeberg beveget seg bort fra en eksplisitt klovneform mot et scenekunstspråk med utgangspunktet det ikke-fiksjonelle, der grensen mellom fiksjon og virkelighet er overlappende. I 2019 har hun premiere på Isbjørnpappaen, en autofiksjon om faren og henne selv som vil ha premiere under åpningen av Rosendal teater, Teaterhuset Avant Garden sitt nye teaterhus. Lindeberg er tildelt Statens kunstnerstipend for perioden 2013 – 2015 og 2018 – 2019 og var i 2016 Fylkeskunstner i Sør Trøndelag fylke.

Madeleine B. Nilsen er utdannet skuespiller fra teaterutdanning ved NORD. Hun debuterte på Trøndelag Teater allerede som 19-åring – som Ronja i Ronja Røverdatter og har etter endt utdanning jobbet ved flere norske teatre og i det frie teaterfeltet. På Trøndelag Teater har hun medvirket i tre runder av Unge dramatikere og i Karlsson på taket. Denne høsten er hun aktuell som Alice i Dødsdansen. Hun har også vært en av pådriverne i scenekunstgruppa Rabarbrateatret i Trondheim i mange år, der hun har hatt ledende roller i En medtsåmmårnattsdrøm (2012) og Som di synes (2015). Madeleine har de siste årene tatt på seg flere regioppdrag og utforsker nå egne prosjekter. Hun er opptatt av møte mellom fiksjon og dokumentarisk materiale.

Lenker

Teaser: https://vimeo.com/291549902 og https://vimeo.com/290664991

Nettside: https://www.katjabritalindebergproduksjoner.com/

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet