Visuell kunst
1. – 4. trinn

Se, det ble grønt!
Maleverksted med primærfarger

  • Hvor
    Skolen
  • Hvor mange

    Maks. 30 elever

  • Hvor lenge

    2 t
    Opprigg: 1 t
    Nedrigg: 45 min

  • Annen informasjon

    Elevene tar med seg en bamse eller en annen leke de vil male.
    Trenger stor gulvplass og tilgang til vann. Elevene plasseres i ring, med bamsen/leken foran seg.

Elevene kommer til dekket bord – rødt, gult og blått ligger dandert på paletten. Sine egne bamser eller leker har elevene med seg hjemmefra. Det føles kjent og kjært, og nå skal de skape et kunstverk med bamsen som motiv.

Vannglass og pensel er også satt fram, og et stort ark er teipet fast på gulvet. Alt er på plass når de kommer inn i klasserommet – det skal føles eksklusivt. Før elevene begynner å male, snakker vi om hvordan vi får fram forskjellige farger gjennom å bruke og blande grunnfargene. Til og med svart kan vi lage. Da er det bare å sette igang!

Vi går rundt og snakker med hver og en. Når de har malt ferdig, tas teipen av. Det blir til et kunstverk med ramme rundt. Vi avslutter med at elevene står i ring og ser på hverandres kunstverk, og vi oppfordrer til at de forteller hva de ser og har gjort. Vårt mål er at alle skal få oppleve at de selv er i stand til å skape.


Om utøver

  • Ingunn Judith Moen Reinsnes har arbeidet som billedkunstner siden 1980-tallet. Hun har hatt mange separatutstillinger i inn- og utland. Mottatt en rekke stipendier og hatt flere utsmykkingsoppdrag.
  • Mika Gaunitz Renard har hovedsakelig arbeidet med skulptur siden 1980-tallet. Han har deltatt på en rekke utstillinger i Sverige og Norge

Lærerveiledning Se, det ble grønt

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Kunst og håndverk, fargelære, kreativitet