• Foto: Andrea Gjestvang

  • Foto: Egil Håskjold Larsen

  • Foto: Egil Håskjold Larsen

  • Foto: Egil Håskjold Larsen

  • Foto: Egil Håskjold Larsen

  • Foto: Stine Østby

  • Foto: Stine Østby

  • Foto: Egil Håskjold Larsen

Film
9. – 10. trinn

Alt det jeg er
Film på kino - DKS betaler buss - Klasser fra samme trinn på samme visning, koordiner påmeldingen på skolen - Påmelding 5. jan og 5. mars

Med forbehold om endringer av visningsted

Hva om du ikke fikk snakke om det vondeste i livet ditt, men allikevel fortalte alt?
«Alt det jeg er» er en nær og sterk kinofilm som viser hvordan det er for en ung jente å leve med traumer etter overgrep i barndommen.

Filmen er den første til vise konsekvenser av seksuelle overgrep fra barndommen sett utelukkende gjennom øynene til et ungt menneske. Filmen kan snakke direkte til andre unge slik at de ikke føler seg alene i sin historie. Å være en stemme for andre unge mennesker har vært en viktig drivkraft for at Emilie (18) ville være med på filmen. Det at Emilie selv er ung gjør at ungdom lettere kan identifisere seg med henne og få en forståelse for hvordan det er å leve med traumer. På den måten kan Emilies opplevelser ha en stor relevans for andre unge som også strever med å få livet sitt på plass og samtidig bringe raushet og forståelse rundt utenforskap.

Etter filmen blir det samtale mellom elevene og regissør Tone Grøttjord-Glenne. Samtalen vil handle om dokumentarfilm som sjanger, filmens kunstneriske form og hvordan løfte unges stemme gjennom film. Se mer informasjon lenger ned.


Før og etter

Med filmen følger det en god samtaleguide, som er utviklet av  Støttesenter mot incest og seksuelle overgrep i Oslo.
Opplegget har fått svært gode tilbakemeldinger og via Emilies fortelling kan du som lærer åpne opp og bringe samtalen rundt vold og seksuelle overgrep inn i klasserommet ditt.

Lenke til filmens offisielle hjemmside: https://altdetjeger.no/
Lenke til filmstudieark: https://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1423887.ece


Utvidet forberedesle for lærere – Educational Storytelling

Mange lærere forteller at de ikke har den kunnskapen de trenger, for å møte elever som de er bekymret for eller som har overlevd overgrep, på en god måte. Vi ønsker at lærere som deltar på en skolevisning av “Alt det jeg er”, skal være trygge på sin egen kunnskap og handlingskompetanse slik at de kan møte ungdommer som trenger det på en god måte.

Vi tilbyr derfor alle som ønsker, tilgang til vår digitale kunnskapsreise i god tid før visningen.  Kunnskapsreisen inneholder ekspert-intervju og fagstoff, refleksjonsoppgaver, relevante fagartikler og anerkjente ressurser. Reisen tar utgangspunkt i Emilie sin historie fra virkeligheten, med hovedfokus på hennes tid fra barneskolen. Kurset gjennomføres individuelt er skreddersydd for lærere og tar rundt 3 til 4 timer å gjennomføre. Den er delt inn i 7 kapitler, og det er lagt opp til at man kan jobbe i økter. Brukeren kan logge seg på via PC, nettbrett eller mobil.
Les mer om Educational Storytelling her


Samtalen med regissør Tone Grøttjord-Glenne deles inn slik:

Filmens kunstneriske form
Filmens kunstneriske ambisjon har vært å utfordre og utforske en ny form. Regissøren ønsket at formen skulle gjenkjennes i den følelsen Emilie hele tiden har. Hun lever et klaustrofobisk liv, der hun er fanget i sitt eget. For at publikum skal kunne kjenne og føle det Emilie gjør kan de ikke bare se det, de må også kjenne det. Det kunne filmens form gjøre noe med. Valget om å alltid ligge tett på Emilie, kun filme bi-karakterer i relasjon til Emilie men aldri fokusere utenfor hennes ramme er et kunstnerisk grep som gjør at man alltid er med Emilie, i alle scener og situasjoner. Det vil til tider føles utfordrende for de som ser på. Derfor er det viktig at filmen får den plassen den har tenkt, på det store lerretet. Det er der man kan se og oppleve filmen og der hele dens form og ramme får den plassen og den verdien den er tenkt som. I samtalen etter filmen og rundt filmens kunstneriske form ønsker vi en dialog med elevene.

Alle unge kan være en stemme.
Emilie fortalte om overgrepene etter seksualundervisningen i 6.klasse til noen av sine medelever. Emilies utgangspunkt for å være med i filmen var å vekke andre voksne og være en stemme for andre unge. Med det ble hennes prosjekt med filmen å fortelle sin historie “for å varsle andre unge jenter” og bidra til åpenhet. Gjennom den 5 års lange produksjonen har det alltid vært et sterkt ønske om å bruke Emilie sin historie i dokumentarfilmen til å skape endring, bryte ned tabu og øke kunnskap om seksuelle overgrep i nære relasjoner.

‘Jeg håper at min historie kan bidra til at andre unge forstår at de ikke er alene om det. At det ikke er deres feil. Om vi kan være mere åpne så tror jeg mye av skammen kan bli borte, for man skammer seg jo når man må skjule det.’ 
– Emilie

Vi ønsket å skape prosjekter utenfor filmen, endringsprosjekt som kunne forsterke Emilies stemme, være organisk til filmen og til de erfaringene som Emilie hadde gjort seg. I samtalen vil regissøren sammen med elevene snakke om viktigheten av unges stemme i det offentlige. I samarbeid med Statens barnehus har utgangspunktet alltid vært å styrke Emilies stemme. De tror på unge menneskers evne til sin egen historie og på det empowerment dette gir i deres liv.

Hva ønsker vi elevene skal sitte igjen med
Elevene skal sitte igjen med kunnskap om dokumentarfilm som sjanger. Hvordan utvikle filmens form og stil slik at den passer med hovedkarakteren og filmens innhold. Refleksjoner rundt kunstnerisk dokumentar som sjanger og dens ansvar til å bidra inn i debatter om viktige tematikker som for eksempel seksuelle overgrep og traumer.


Om utøvere/filmen

Tone Grøttjord-Glenne, regissør – har en master i regi fra National Film and Television School i England, og både eksamensfilmen hennes Brothers og debutfilmen Prirechnny ble prisvinnende dokumentarer både i Norge og internasjonalt. I 2005 startet hun Sant & Usant med en visjon om å skape et miljø for dokumentarfilm med rom for diskusjoner om bilder og visuelle fortellergrep. S&U har produsert flere prisbelønte filmer siden da. Sammen med medeier og produsent Anita Rehoff Larsen, har hun blant annet produsert Til ungdommen (2012), Mellom murene (2012), Jeg er Kuba (2014) og Maiko – Dancing Child (2015) og 69 minutter av 86 dager (2017).
For tiden regisserer hun Norges første dokumentarfilm for Netflix Orginal Sisters on Track og er executive produsent på Berlinale-aktuelle Gunda hvor også Oscar-vinnende Joaquin Phoenix er executive produsent på filmen.

Anita Rehoff Larsen, produsent – har jobbet som produsent i Sant & Usant siden 2010, fra 2012 også som medeier i selskapet. Hun har utviklet seg som produsent for både norske og internasjonale regissører. Anita er utdannet i film og tv produksjon fra Universitetet i Sunderland, England. Som produsent har hun i mange av filmene jobbet med temaer som handler om barn og unge. For tiden produserer hun flere filmer i Sant & Usant, Berlinale-aktuelle Gunda av den russiske regissøren Victor Kossakovsky premiere i 2020, som allerede har fått strålende anmeldelser, samt Netflix Orginal dokumentaren Sisters on Track.

Emilie Andrea, hovedperson i filmen.

Filmen er produsert i samarbeid med Final Cut for real

Sjekklister for DKS besøk


> Tilbake til oversikt over programmet

  • Faglig relevans

    Film, tekst, livsmestring, psykisk helse